Občanský institut vydává každý měsíc tištěný bulletin s překlady textů zahraničních konservativních autorů z poslední doby.
Objednejte si zasílání našeho bulletinu zdarma k Vám domů. Zde také můžete změnit adresu pro zasílání.
Matyáš Zrno, 13.09.2006
Ve filmovém dokumentu je samozřejmě nutné vše šikovně sestříhat. Prohlášení odsuzující teroristy, které Bush řekl během hry golfu, se netýkalo napadení USA, ale jednoho z mnoha teroristických útoků v Izraeli. Scéna, kde Bush říká boháčům, že jsou jeho základna, pochází z dobročiné akce v roce 2000, na které vystoupil Bush i Gore a oba si – jak je na těchto akcích zvykem – dělali sami ze sebe legraci. Také není nutno dělat si příliš těžkou hlavu s mediální etikou. Záběry pohřbu majora Stonea byly použity přes nesouhlas jeho rodiny, stejně jako záběry Petera Damona, který se léčil ve vojenské nemocnici. Scéna, v níž si vojáci dělají legraci z ležícího muže, není mučením zajatců. Jde o opilce, který se zapomněl na ulici. Senátor Castle vypadá jako nezdvořák, který nechce poslat své děti do Iráku, Moore už ovšem nezmíní, že je bezdětný.
I tam, kde Moore vyloženě nelže, je jeho výklad přinejmenším zarážející. Například, když předválečný Irák líčí jako idylické místo, kde si děti pouští draky a lidé se baví na svatbách. Nebo, když si dělá legraci z obav z nových teroristických útoků v USA. Fobie z útoků může být jistě v některých aspektech komická, ale…Jednak je to v situaci, kdy vám někdo naboří dopravní letadla do věžáku v centru New Yorku pochopitelné a jednak jsme v éře masmédií a takhle – ať se nám to líbí nebo ne - prostě masové sdělovací prostředky pracují. To, že FBI vyrušila starého pána z odpoledního spánku je jistě smutné, v zemích, které prošly skutečným policejním státem tím ale asi nikoho nedojme a nepřesvědčí, že tzv.“Patriotic act“ je cestou do totality. Že členové kongresu nečtou předlohy zákonů, není nic objevného. Většina poslanců po celém světě nečte předlohy zákonů. Že se sotva dvaceti vojáci v první linii vyjadřují dosti jadrným jazykem by Michaela Moora také nemuselo tolik překvapit. Když v dokumentu cituje země, které podpořily americké tažení do Iráku, možná mohl kromě Kostariky a Palauských ostrovů zmínit i Velkou Británii, Austrálii, Japonsko nebo Polsko.
Izraelský humorista Ephraim Kishon o lidech kdysi jako je Michael Moore – levicových intelektuálech - napsal, že na 1.máje dávají řidiči svého Rolls-Roycu volno. Přiznám se, že stejně jako on, nemám důvěru v lidi, kteří žijí v milionovém apartmánu, posílají své děti do soukromých škol a přitom mají plná ústa dělnické třídy. Lidi, kteří proklínají společnost Halliburton a mají v ní vlastní akcie. Nemám důvěru v lidi, podle kterých jsou Američané národem idiotů a přitom tvrdí, že v USA umírá 200 000 lidí na nemoc šílených krav (a vláda to tají) a nebo že Richard Nixon byl poslední liberální prezident.
článek vyšel v mírně zkrácené verzi v Hospodářských novinách
| Choronzon | Merthart@seznam.cz | (24.03.2009 11:35) |
Vzkaz diskutujícím. Nejde tu o postavu M.M. spise o to co ukazuje. Mkrkněte na více filmů. třeba na www.mustwatch.cz
| Choronzon | Honza1984@email.cz | (16.03.2009 12:54) |
Moorov film se mi líbil. Nehledám v jeho filmech objektivitu. Sám vím, že válka je špatná a proto si hledám informace o těch kteří by rádi válčili. Faktem je, že pan Bush je takový typ člověka. Ostatně.. který člově hlásící nenásilí může pracovat ve zbrojním průmyslu nebo se v něm angažovat? na události 9/11 má každý svůj názor. Faktem je, že čím víc informací tím lépe. Oficiální verze je silně nedostačující a v některých místech lživá. Kdo začne pochybovat o 9/11 ten si Moorov dokument shlédne s chutí, protože jen málo jiných mělo odvahu a píli natočit něco takového. Více informací o celé problematice je možno najít na www.mustwatch.cz
| rezjir | (26.09.2006 11:41) |
v ?em Moore lhal? Spojení mezi rodinou Bush? a Ládín? je prokázáno. Stejn? tak to, ?e Bush nezaúto?il na Saúdskou Arábii, podporující a vyvá?ející wahábismus, odkud se rekrutovala naprostá v?t?ina terorist? 11 zá?í, ale na sekulární Irák. Kde kon?í l?i a za?íná nadsázka, vedoucí k zamy?lení. V n??em se Moore mýlí, v mnoha post?ezích má pravdu.
Zrno i Joch jen zu?iv? obhajují politiku USA, a to i na Balkán?, kde islamisté, za pomocí tehdy USA podporované al kaidy, etnicky vy?istili rozsáhlé oblasti, a zamasakrovali 1000ce lidí. Nikdo nemá absolutní pravdu. Ani americký prezident, ani velvyslanec USA v ?R. Zrno i Joch se ov?em ani jednou neodchýlili od oficiální americké propagandy. Nemají vlastní názor, jen za sponzoring US firmou(mami) papou?kují oficiální propagandu USA. O demokracii jako takovou, jak se tu s oblibou za?ti?ují, v?bec nejde. Proto ta reakce na Moor?v film. Od obou protagonist? se ov?em nedovíme nic nového...............
| Ondřej Slačálek | (14.09.2006 13:34) |
Soupis zdrojů k jednotlivým tvrzením ve filmu:
www.michaelmoore.com/books-films/f911reader/index.php?id=21
| Martin Horák | (14.09.2006 11:50) |
To myslíte vážně, pane Josefe V. ?
| Peter Frišo | (14.09.2006 10:50) |
Hm, to by asi ČT mala vysielať VyVolených, alebo niečo podobné, aby uspokojila koncesionárov. Pravda je, že ČT vysiela oveľa demagogickejšie dokumenty, ktoré sa navyše tvária ďaleko serióznejšie ako Moorov dokument, o tých pravda nikto nepíše.
| Josef V. | josefvalihrach@email.cz | (14.09.2006 00:13) |
Jste si jistý, že jediný problém, který s Moorem máte, se týká faktografického zpracování jeho dokumentů? Moorovy filmy jsou angažovanými dokumenty - a Moore to veřejně vyhlašuje. Jde jen o to, že v záplavě více či méně agresivní proválečné a neokonzervativně laděné propagandy (a kulturního imperialismu, ano, imperialismu) jde o vítané zpestření, a alespoň dočasně to vytváří dojem "vyváženosti" tv produkce (především české). Je pouze smutné, že se do veřejnoprávní tv dostává tento film tak pozdě. Chápu, že byste projevil větší radost nad Gibsonovým Utrpení Krista, ale - pokud se nemýlím - nemáme v Čechách pouze (neo-)konzervativní koncesionáře.....?
| Milan | (13.09.2006 20:39) |
Teďko jsem mrknul na tech 59 údajných lží. A je to dost chabé, to Vám teda povím.
Třeba: *"Bush se coby guvernére Texasu nesetkal s delegací Talibanu" - Tak se s nimi setkal jako soukromá osoba (HMmm to je teda velkej rozdíl) ŽÁDNÁ LEŽ
*"Podle deníku Washington Post strávil George W.Bush během jeho prvních osmi měsíců v roli prezidenta před 11. zářím na dovolené 42 procen času. Jak pravil WP, ten čas zahrnoval i víkendy a chvíle strávené na místech jako Camp David, během nichž Bush pracoval a setkal se např. s Tony Blairem"- (Moore ve svém filmu sám ukázal zaběry Bushe jak říká že nepotřebuje být ve Wash. aby pracoval. To je ta scéna jak tam Bush kecá k novinářům nějaké ty arogantní kraviny (jako je s podivem co dneska zvládnou telefony a faxy ap) ŽÁDNÁ LEŽ!
*"Vyšetřování vedené deníkem Palm Beach Post a jinými prokazalo, že rasa nebyl důvod proč volební úředníci chybně vyřadili některé voliče. Tito voliči byly omylem považováni za těžké zločince" Moore ve filmu netvrdil že důvodem k jejich vyřazení byla jejich rasa, nýbrž to že byli vyřazeni lide (černoši) kteří by volili demokraty. A to je naprostá pravda. A to omylem bych dal do závorky. Protože jak Moore správně uvedl ve svém filmu tak ta žena působící ve volební komisy se zárověň velmi angažovala v Bushově volebním týmu. ŽÁDNÁ LEŽ
*" Během scény hraní golfu (asi uprostřed filmu) se Bush právě dozvědel o ter. útoku v Izraeli. Svolal tiks a udělal krátké prohlášení odsuzující protiizraelské teroristy. Nemluvil o útocích na Spojené Státy"
??????????? Moore ve sv0m filmu nikde netvrdil že ono Bushovo herecké umění (pardon- prohlášení) o terorismu mezi golfovými údery se vztahovalo k útoku na USA. ŽÁDNÁ LEŽ
*" Moore v dokumentu zobrazuje předválečný Irák jako mírumilovné, pohodové místo, kde si děti pouštějí draky..........................." Myslíte si že si draky děti v Iráku nepouštěli a že byli všichni mučení Sadámem a jeho syny? ŽÁDNÁ LEŽ Moore se pouze snažil američanům (kteří si pod vlivem televizní propagandy) že v Iráku žili i lidé hodní své malé spokojené a normální životy. A ne že je to krvelačný upíří národ jak si mnoho diváků FoxNews určitě myslelo.
Mohl bych pokračovat dál a dál ale je to příliš jednoduché a už mě to nebaví. Číslo 59 v názvu by se mělo okamžite výrazně snížit. (Možná i na 0)
| vošoust | (13.09.2006 18:36) |
příspěvek byl vymazán z důvodu použití vulgárních výrazů. Webmaster si vyhrazuje právo vymazat příspěvky, které porušují základní pravidla slušného chování.
| Peter Frišo | (13.09.2006 12:16) |
Myslím, že napríklad vy slečna Pláteniková ste nepotrebovali k tomu článok, aby ste vedeli, čo je to za "dokument". Okrem toho, to všetko bolo napísané už dávno. Už po Bowling for Columbine bolo jasné ako robí tento pán svoje filmy a že lož je jeho pracovnou metódou.
A mám silnú obavu, že Tí, ktorí považujú Moorov dokument za serióznu prácu aj tak nebudú venovať veľkú pozornosť vyvracaniu bludov, ktoré sa tam nachádzajú. Okrem toho, ktorý ľavičiar si už len pôjde dať niečo vysvetliť práve na Občanský institut ? A tým svoj mierne provokatívny príspevok ukončím.
| Jana Platenikova | jp@eicee.org | (13.09.2006 10:42) |
vyborne, Matyasi! :> Dobre, ze sis ten cas na vyvraceni demagoickych argumentu udelal - aspon nekdo! Se zajmem a s povdekem jsem si ho precetla.
| Zuzana Dvořáková | (13.09.2006 10:18) |
Vážený pane Zrno, až na jednu maličkost s Vámi souhlasím. Michael Moore je bezpochyby levicový, ale určitě ne intelektuál.
| Peter Frišo | peterfriso@yahoo.com | (13.09.2006 09:55) |
Myslím, že to "rande" by bolo predsa len oveľa lepším riešením. Konečný cieľ takéhoto "snaženia" a síce založenie rodiny mi príde zmysluplnejší, ako konečný cieľ sledovanie pseudodokumentu natočeného pre zvýšenie hmotného zabezpečenia pána Moora a spol.