Co je to Pařížská výzva

26.1.2018

RomanO evropských záležitostech a také o budoucnosti Evropy mluví i skupina 13 konzervativních myslitelů, která na podzim roku 2017 vydala společné prohlášení. Takzvanou Pařížskou výzvu. V té vyzývají ke změně konceptu evropského myšlení. Varují před falešnými iluzemi pokroku podle takzvaného levicového scénáře. A požadují návrat k myšlence národních států, které spojuje jedna křesťanstvím inspirovaná evropská kultura.

Výzva už existuje i v českém překladu, a tak jsem se na podrobnosti zeptal jejího českého signatáře ředitele Občanského institutu Romana Jocha. Začali jsme tím, proč je podle těchto 13 evropských vzdělanců současný evropský koncept jednoduše mylný?

Roman JOCH, ředitel Občanského institutu
–––––––
Jako novotvar, který je odříznutý od kořenu. A pod těmi kořeny rozumím židovský, řecký, římský a křesťanský. To znamená, jako kdyby současní vládcové Evropy se domnívali, že evropská civilizace začíná velkou francouzskou revolucí v roce 1789. Zatímco někteří z nás si myslí, že začala na hoře Sinaj, kdy Hospodin Mojžíšovi předal dvě desky desatera.

Libor DVOŘÁK, moderátor
–––––––
V čem by podle signatářů té výzvy měla spočívat změna evropského konceptu?

Roman JOCH, ředitel Občanského institutu
–––––––
A, ten dokument Pařížské výzvy je kompromisem. Nikdo nesouhlasí úplně se vším, pro každého je všechno víceméně přijatelné. Ale domníváme se, že by Evropa měla být více hrdá na své kořeny, které jsem zmínila. To znamená židovský, řecký, římský a křesťanský. Jinými slovy, otázka, jestli lze tolerovat různé formy soužití, tak ta odpověď je, ano. Samozřejmě ano. Evropa rovná se svoboda. Bez svobody by Evropa neměla smysl. Byla by to provincie Euroasie. Ale jestli vládní moc, státní moc má nějak privilegovat nějakou formu soužití, tak my se domníváme, že manželskou rodinu, ve které jsou děti.

Libor DVOŘÁK, moderátor
–––––––
Co ve vašem konceptu znamená národní stát? Můžeme tomu rozumět tak, že současné směřování Evropské unie je pro vás v jistém smyslu nepřijatelné?

Roman JOCH, ředitel Občanského institutu
–––––––
To je právě ten bod, ve kterém jsme se nejvíce rozcházeli. Někteří jsou více nacionalističtí, národ, národní stát má velkou hodnotu pro Poláky, Maďary. Pro mě už méně. Já jsem více pro EU, pro Evropskou unii a integraci. Ale bohužel obávám se, že tato momentální konkrétní komise, Evropská komise je velice špatná. Například Evropa za jejího mandátu ztratila strašně důležitou zemi, Velkou Británii, což pro nás Čechy a středoevropany je velice špatně. A šéf komise pan Juncker ani necítil povinnost rezignovat. Takže ne, že bychom byli proti EU. Ale myslíme si, že EU by měla být velice silná navenek. To znamená, ochrana vnějších hranic, obchodní smlouvy s Amerikou, Kanadou, Japonskem, Čínou. Ale například řešit, kolik procent dětí do věku 3 let má být v jeslích, to si myslím, že to je velká chyba, kdyby se to Evropská unie jako instituce a komise jako konkrétní její představitel snažily řešit.

Libor DVOŘÁK, moderátor
–––––––
Jak se 13 evropských konzervativních intelektuálů dívá na fenomén multikulturalismu, o kterém se v posledních letech hodně mluvilo? A dále mluví, i když teď, řekl bych, o něco tišeji.

Roman JOCH, ředitel Občanského institutu
–––––––
V tomto se shodujeme a jsme všichni proti. Nejsme proti tomu, aby do Evropy přijížděli imigranti. Ale pokud chtějí žít mezi námi a s námi, to je důležitější, v Evropě, měli by přijmout naši kulturu, evropskou kulturu individuálních práv a svobod, liberálního řádu. A neměli bychom vytvářet mozaiku, mozaiku různých civilizačních náhledů. Stejně tak, když já bych se rozhodl opustit Evropu a imigrovat, já nevím, na Nový Zéland, tak bych považoval za samozřejmé, že přijmu jejich kulturu. Což já nehodlám imigrovat na Nový Zéland, já jsem rád tady, kde žiju. Ale očekávám od našich příštích spoluobčanů, kteří chtějí žít mezi námi a s námi, aby přijali naše politicko-civilizační a kulturní hodnoty.

Libor DVOŘÁK, moderátor
–––––––
Výzva mluví také o levicovém intelektuálním diktátu v Evropě. Co je tím míněno, Romane?

Roman JOCH, ředitel Občanského institutu
–––––––
No, tak to je, to je fráze, která má zaujmout, že jo. Nnení myšlena tak úplně stoprocentně vážně. Faktem je, že většinový převažující mediálně politicko intelektuální názor je levicově liberální. Což není ten nejhorší. Samozřejmě jsou i horší lidé. Například xenofobní šovinisté jako Marine Le Penová. A my, kteří jsme tu výzvu podepsali, nebo sepsali, jsme měli dojem, že ta, že ta vidlička stojí tak buď současný stav, nebo Marine Le Penová. A my si myslíme, že obojí je špatné. A kdyby to takhle mělo být postaveno, tak se obáváme, že časem ten proud, který stojí za Marine Le Penovou, by posiloval, což my nechceme. Tak jsme se pokusili dát třetí alternativu.

Libor DVOŘÁK, moderátor
–––––––
A to bude moje poslední otázka pro politologa Romana Jocha. Kudy tedy podle 13 evropských intelektuálů včetně vás vede cesta k nápravě?

Roman JOCH, ředitel Občanského institutu
–––––––
Přesvědčováním vzdělaného veřejného mínění. My nechceme se zaměřovat ani na politiky, ani na davy nebo masy, které někdy můžou být celkem brutální a vulgární. Ale na to, čemu říkáme informované veřejné mínění.

Libor DVOŘÁK, moderátor
–––––––
Hm.

Roman JOCH, ředitel Občanského institutu
–––––––
Ale když se nám ho povede posunout o centimetr, dva, tři, konzervativnějším směrem, tak si myslíme, že ta výzva nebyl zbytečná.

Vysíláno na ČRo Plus 25. 1. 2018

Příspěvků : 3 - Co je to Pařížská výzva

  1. Oliver Chmelik : 10.3.2018 v 17.38

    Dobrý deň
    som za slušnú a spravodlivú Európu ale za túto pseudo Európu ktorá v dnešných časoch je prezentovaná ako najspravodlivejší model tak kategoricky odmietam vo vlastnej krajine sa človek cíti ako emigrant a sprisahanie najbohatších ľudí tohto sveta zničiť kultúru v ktorej sme vyrastali a vyrastajú naše deti taktiež odmietam preto nesmierne s očakávaním čakám kedy sa táto dáma prebudí a konečne tu nastanú časy v ktorých sa nebudeme musieť obávať za vyjadrenie svojho názoru. Preto apelujem na všetkých vplyvných ľudí ktorý môžu túto hrozbu odvrátiť aby sa spamätali lebo nakoniec ten trest že zapredali vlastnú identitu bude desivý

  2. Jéza : 3.3.2018 v 23.40

    Kritika i přísných korektností i radikálů. Nečekal jsem, že Vaše stránky jsou tak prosystémové. Pořad ty stránky jsou lepší než ty různé alternativní.

  3. Michal : 10.2.2018 v 15.58

    Národ je termín spíše judaismu a to jako svěřený úkol či poslání, katolické kopie se jistě snaží, ale nad zemské vlastenectví je to ošidné. Evropská civilizace je dána škálou hodnot, zatímco civilizace jiné mají hodnoty občas dost tomu protikladné, zastánci přirozeného světa odpustí, ale je to tak, a to není řeč jen o kanibalech. Tolerance má smysl řečeno jinak chytrým stalinem, když je podepřena divizemi resp. počtem stoupenců tedy porodností. Žoldáky ani v politice nelze platit donekonečna. Již žalmista dbá na hojný počet synů, kteří se člověka zastanou na soudu, bez kterých je lidský soud na vodě.

    Mnohé evropské projekty nejen dítka školkou povinná odkazují na nouzi a tíseň naší Nej.J. panovnice M.Terezie, když chybělo hbité vojsko zavedla pruskou kadetku plošně i pro dívky co povinnou školu. Moc si nepomohla, zato erudice přišla o svůj motor blízkosti rodiny a sousedstva.

    V základě kultury živé je pestrost, jistě volič zemano-babišů je vyděšen a ohrožen vším i v komunistické tradici počasím. Ne tak organický svět, povodně vítá a zapojí do svého rozvoje. Tedy kromě bezpečného počtu zastánců kultury řekněme zemské prosperitou produktivitou prověřené, třeba i ona hloubka cností odhodlání, rozhodnosti, odvahy. Potom mohou Židé obchodovat v neděli a katolíci v sobotu, či machometáni celý týden neb v páteční odpoledne pobytu v mešitě je zaskočí kdokoliv.

    Pokud jen televizní plytkost nepomůže nic, třeba i supervlastence kdokoliv podplatí, koupí, zmate i bez imigrantů. Konečně česko konvertuje k čemukoliv v pravidelných cyklech, může to být i islám českého typu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nabídka publikací

Newsletter

Chcete být pravidelně informováni o akcích Občanského institutu?